قاب-بلاگ
بلبرینگ و رولبرینگ

ریشه کلمه بلبرینگ !!

  • امیر راسخی نژاد
  • 18 آذر 1402
  • 104 مشاهده

ریشه کلمه بلبـرینگـ !!  رولبرینگ

ریشه کلمه بلبرینگ به کلمه انگلیسی Ball bearing برمی گردد این کلمه از ترکیب Ball  به معنی توپ یا گوی و کلمه Ring به معنی حلقه که همان حلقه های اطراف گویها یا همان ساچمه ها می باشد یا ترکیب کلمه Ball باbearing  که به معنی حمایت کردن و یا تحمل کردن است.

 البته این کلمه در فارسی به صورت بُل بِرینگ یا بال بِرینگ نیز تلفظ می شود و در نوشتار فارسی حتی به صورت بولبرینگ یا بولبورینگ نیز کاربرد دارد ولی رایج ترین استفاده از این کلمه که معمولا بر روی محصولات نوشته می شود همان کلمه بلبرینگ است. 

بلبرینگها انواع مختلفی دارند که در مقاله های تکمیلی موجود در سایت  www.karacart.comبه توضیح در خصوص آن پرداخته شده است.


در ادبیات محاوره ای صنعتی با کلمه رول برینگ‌  یا Roller Bearings مواجه می شویم که از ترکیب کلمه roller با معنی غلتنده و bearing  که به معنی حمایت کردن و یا تحمل کردن ایجاد شده است و در ترجمه های فارسی با عناوین بلبرینگ غلتکی، رولر برینگ، یاتاقان غلتک دار، یاتاقان غلتکی ترجمه شده است. این محصول مشابه بلبرینگ است با این تفاوت که رولبرینگها قابلیت تحمل بار بیشتر در سرعت پایین‌ترین را دارند.

بلبرینگ،رولبرینگ-1

برخی نیز به اشتباه بلبرینگ را همان یاتاقان می دانند در حالی که بر خلاف بلبرینگ که ریشه لاتین دارد، کلمه یاتاقان یک کلمه ترکی و به معنای جای خواب است. در واقع به هر تکیه‌ گاهی که منجر به راحت‌تر شدن حرکت و کاهش اصطکاک شود در زبان ترکی یاتاقان گفته می‌شود. 

تفاوت اصلی یاتاقان با بلبرینگ به ساختار آنها باز می گردد زیرا در بلبرینگ از ساچمه استفاده شده که بر روی یک سطح خیلی صاف و صیقلی قرار دارد ولی در ساختار یاتاقان دو سطح بدون دخالت هیچ ساچمه یا گوی اضافی و تنها با استفاده از روان کارهای مایع صورت می پذیرد.

بلبرینگ،رولبرینگ-2-1عرضه انواع بلبرینگ و رولبرین ماشینی و صنعتی در فروشگاه اینترنتی کاراکارت


در برخی موارد به صورت کاملا اشتباه از کلمه یاطاقان، یاتاغان و یا یاطاغان استفاده می شود که هیچ ارتباطی با کلمه اصلی ندارند و بر خلاف کلمه بلبرینگ و رولبرینگ که به دلیل لاتین بودن ریشه آن ممکن است به طرق مختلف تلفظ یا نوشته شود شکل صحیح این کلمه همان یاتاقان می باشد.

در صورت تمایل به آشنایی با انواع یاتاقانها و شناخت نوع کاربرد هر کدام از این محصولات، شما را دعوت به مطالعه دیگر مقاله های موجود در فروشگاه اینترنتی کاراکارت می نمائیم.







نصب وب اپلیکشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت
وب ‌اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.