کاسه-نمد
بلبرینگ و رولبرینگ

10 سوال و 10 جواب در مورد کاسه نمد

  • امیر راسخی نژاد
  • 22 اسفند 1402
  • 61 مشاهده

10 سوال و 10 جواب در مورد کاسه نمد              oil seal-کاسه نمد-درزگیر-آب بند-تایوان-چینی-صنعتی-ماشینیکاسه نمد (OIL SEAL)

1- کاربرد کاسه نمد: (oil seal)

قطعه ای کاربردی در ماشین آلات برای جلوگیری از نشت روان کننده ها به بیرون و همچنین محافظت از قطعاتی از جمله بلبرینگها و یاتاقانها  از ورود گرد و خاک و در نتیجه افزایش طول عمر این قطعات که عموما به صورت دوار هستند.

2- فلسفه استفاده از نام کاسه نمد:

دلیل استفاده از کلمه "کاسه نمد" وجود کاسه هایی در قدیم از جنس نمد بوده است که این کاسه ها به دلیل خواص عایقی نمد، برای نگهداری مایعات گرم و سرد استفاده میشده و نمد از رسوخ مایعات جلوگیری می کرده به همین دلیل این قطعه نیز کاسه نمد نام گذاری شده است زیرا شکلی شبیه یک کاسه کوچک را دارد.

کاسه نمد در زبان انگلیسی Radial shaft seal  یا Oil Seal نامیده می شود که به معنی درزگیر است و وظیفه پوشش شفت دوار را عهده دار است و بلافاصله پس از نشت روغن از گوشه های درز آن می بایست این قطعه تعویض شود تا از آسیب دیدن قطعات مکانیکی و بلبرینگها پیشگیری نمود.

3- تاریخچه استفاده از کاسه نمد:

همزمان با استفاده از قطعات دوار، بکارگیری وسایلی برای آب بندی مورد نیاز بود. در ابتدا انسان از نوارهای چرمی برای دستیابی به این مهم استفاده می نمود ولی رفته رفته نیاز به استفاده از قطعات با کارایی و کیفیت بهتر اهمیت بیشتری پیدا کرد و همزمان با پیشرفت علم و استفاده از قطعات دوار در وسایل مکانیکی کاسه نمدهای مختلف تولید و بکارگیری شد.

4- قطعات تشکیل دهنده کاسه نمد:


این وسیله صنعتی دارای دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است که بخش خارجی از جنس سخت و بخش داخلی آن دارای جنس قابل انعطاف نرم می باشد تا به خوبی وظیفه آب بندی را انجام دهد به طور کلی کاسه نمد دارای چند قطعه از جمله فنر، واشر کاسه ای شکل فلزی و نمد فشرده تشکیل شده است. از نگاه دیگر این قطعه مهم دارای مرز آب‌بند، لبه آب‌بند و لبه گردگیر می باشد. 

البته نوع واشر و اندازه های کاسه آنقدر متنوع است که معمولا فروشنده ها تنها تعدادی از آنها را تامین می نمایند. فروشگاه مجازی کاراکارت سعی دارد اکثر کاسه نمد های لاستیکی، فلزی، نیم فلز نیم لاستیک، نسوز، فشار قوی و ... را در تمام نقاط ایران در کمترین زمان ممکن تامین نماید.

 

5- انواع کاسه نمد:     oil seal-کاسه نمد-درزگیر-آب بند-تایوان-چینی-صنعتی-ماشینی

همانطور که پیشتر گفته شد کاسه نمد در کنار قطعات مکانیکی زیادی استفاده می شود ولی یکی از موارد پرکاربرد استفاده از این قطعه در خودروها می باشد که به عنوان نمونه می توان به کاسه نمد عقب میل لنگ، کاسه نمد چرخ عقب، کاسه نمد پلوس، کاسه نمد جلو میل لنگ ، کاسه نمد میل سوپاپ، کاسه نمد شافت گیربکس، کاسه نمد ماهک دسته دنده=ریول، کاسه نمد جعبه فرمان ، کاسه نمد دنده پینیون، کاسه نمد چرخ جلو بیرونی، کاسه نمد چرخ جلو درونی،  کاسه نمد دوشاخه، کاسه نمد داخل جک جعبه فرمون 

 کاسه نمد سر شیر فرمون، کاسه نمد داخل جک جعبه فرمون ، کاسه نمد مهره جعبه فرمان ، کاسه نمد جعبه فرمون، کاسه نمد ته شیر فرمان ، کاسه نمد اویل پمپ، کاسه نمد سر شیر ،کاسه نمد زیر شیر جعبه فرمان و... اشاره نمود. البته نمونه های ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای کاسه نمد در یک خودور معمولی می باشد و بی شک با پیچیدگی بیشتر خودرو یا هر وسیله مکانیکی استفاده از کاسه نمد نیز توسعه می یابد.

6- نحوه انتخاب کاسه نمد مناسب:

عوامل مختلفی همچون: دما، سرعت، اختلاف فشار، نوع روان‌کننده، قرارگیری عمودی یا افقی، لنگی و عدم انطباق شفت با جداره داخلی در انتخاب نوع کاسه نمد مورد نیاز موثر است که معمولا متخصصین طراح مصول اصلی نوع کاسه نمد مورد نیاز را مشخص می نمایند لذا بهترین اقدام در زمینه تشخیص نوع کاسه نمد مورد نیاز مراجعه به کاتالوگهای دستگاه یا نظرخواهی از فرد متخصص در این حوزه می باشد.

 

7- جنس کاسه نمد:

جنس کاسه نمدها با توجه به نوع استفاده و محیط کاری(دما، فشار، نوع روانکار و...) به صورت فلزی، لاستیکی، نسوز، سیلیکونی می باشد که هر کدام دارای قیمت و ویژگی های منحصر بفردی می باشد که تنها با بررسی شرایط موجود انتخاب و استفاده می شوند.

8- مفهوم کدهای کاسه نمد:

به دلیل کاربرد متنوع کاسه نمد در دستگاه های مکانیکی مختلف و همچنین ارتباط انواع کاربرد آن با مواردی همچون نوع روانکار(گریس/روغن)، فشار، دما، محل استفاده، نوع حرکت دوار(رفت و برگشت/دایره ای) و ... از کدهای اختصاری مختلفی برای شناسایی این قطعه استفاده می شود که تعدادی از این کدها به همراه مفهوم آن  به شرح زیر می باشد.

پلاستیکی دولبه (TC)  

لاستیکی دولبه شیاردار (TG)                            

دولبه پشت باز فلزی (TB)                                          

دولبه پشت بسته فلزی (TA-TA2)      oil seal-کاسه نمد-درزگیر-آب بند-تایوان-چینی-صنعتی-ماشینی

داخل شیاردارنسوز راست گرد (HTCR)            

داخل شیاردارنسوز چپ گرد (HTCL)                                       

بدون فنر (SC)                                                    

لاستیکی بدون فنر  (VC-KC)                          

فلزی تک لبه پشت باز (SB)

فلزی تک لبه پشت بسته (SA                                   

اکریلیک  (PA-ACM)                                           

فشار قوی (HP)

وایتون (VI)                                                                                

سیلیکون (SI)                                     

فلزی بدون فنر (VB)                                                            

نیم فلز نیم لاستیک (TBC)                                                        

دو فنره (DC)                                   

دولبه شیاردار (HTB)

 

9- زمان تعویض کاسه نمد:

کاسه نمدها به مرور زمان و با تغییرات دمایی ایجاد شده در بدنه داخلی و خارجی خود دچار آسیب جدی می شوند و با کوچکترین تغییر شکل در لبه های کاسه نمد، قابلیت نفوذ ناپذیری قطعه کاهش می یابد و بلافاصله می بایست این قطعه تعویض شود. در بسیاری از صنایع با هدف پیشگیری از صدمات و هزینه های بیشتر قبل از اتمام دوره عمر محصول این قطعه مصرفی تعویض می گردد. بی شک استفاده از محصولات با کیفیت بالا تاثیر بسزایی در عمر دیگر قطعات همچون بلبرینگها و یاتاقانها خواهد داشت به همین منظور فروشگاه اینترنتی کاراکارت با آدرس http://www.karacart.com متعد به تامین کاسه نمدهای با کیفیت بالا می باشد.

10- بهترین برندهای کاسه نمد دنیا:

شرکتهای زیادی در دنیا به تولید انواع مختلف این محصول پرمصرف اشتغال دارند مجموعه کاراکارت آماده تامین کاسه نمدهای صنعتی در برندها معتبر TTO-TTU-TOTO-NAK-PHLE-DPH-CFW-CORTICO-KAKO-VIP میباشد.

oil seal-کاسه نمد-درزگیر-آب بند-تایوان-چینی-صنعتی-ماشینی



نصب وب اپلیکشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت
وب ‌اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی کاراکارت را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.